pondělí 14. dubna 2014

Říkal tady někdo makronky?

MACARONS

Někde jsem četla, že život se dělí na fázi před macarons a po macarons. Já jsem nyní ve fázi PO a řekla bych, že mě to ještě dloouho nepustí.

Můj první pokus dopadl katastrofálně. Fotku pro jistotu ani nemám :D Místo krásných makronek byla na plechu rozteklá lepivá hmota podivné barvy (že by to bylo tím, že jsem chtěla mít makronky modré? :D ).  Při druhém pokusu vznikly vzhledově spíše sušenky než pusinky. A tak jsem se na nějaký čas na makronky vykašlala a věnovala se pečení dortů, tam toho přece jen není moc co zkazit.

Ale dnes přišel zlomový den! Jelikož jsem si opět udělala "studijněpečicí" volno, nastala ta pravá chvíle pro makronky.

Recept jsem čerpala ze skvělého Z ghetta blogu.



Na cca 30 skořápek (15 hotových makronků) budeme potřebovat:

45 g bílků (1-2 podle velikosti vejce)
13 g cukru krupice
100 g cukru moučka
55 g mandlové moučky
+ k tomu všemu potravinářské barvivo - doporučuji gelové, s práškovým se mi zatím nikdy nepovedly (práškové barvivo je třeba rozmíchat v kapce vody a mám pocit, že i ta kapka tam nadělá neplechu), šablonu (stačí si jen vybrat), kulatou špičku a zdobicí sáček. Je možné použít i samotný igelitový sáček, ale se špičkou je, řekla bych, lehčí práce.

Nejprve smíchejte mandlovou moučku s cukrem moučka a spolu je promixujte v mixéru. Pak si vezměte do rukou sítko a opatrně směs prosijte. Musí být opravdu jemňoučká, takže se snažte, abyste vše řádně prosili :)

Nyní je na řadě šlehání sněhu. Do misky si dejte 45 g bílků a začněte šlehat. Jakmile se objeví pěna a bílky začnou získávat bílou barvu, přisypte cukr krupice. Vyšlehejte do tuhého sněhu, ve kterém budou zůstávat špičky, které nepadají. Sníh musí zůstat kompaktní, neměl by se oddělovat. Poté, pokud chceme makronky barevné, zašleháme barvivo. Gelového barviva stačí opravdu trošičku, je třeba barvu pečlivě zašlehat.

Poté ke sněhu opatrně přimícháme mandlovou směs. Je velmi důležité zběsile nemíchat, ale spíše do sněhu zakrajovat. Výsledná hmota by měla být taková, že když do ní ponoříte konec vařečky a hned jej vytáhnete, na povrchu zůstane špička, která se bude pomalu propadat zpátky.

Na plech si dáme šablonu, na ni pečicí papír. Sáček s kulatou špičkou naplníme těstem.

Začneme stříkat kolečka. Já jsem použila fígl uvedený právě u Z ghetta blogu a k práci jsem se posadila s sáček s těstem držela kolmo nad plechem. Takhle se mi povedly krásné kolečka.

Poté několikrát praštíme s plechem o stůl abysme vytloukli všechen vzduch, který v makronkách je. Nerozbijte si u toho stůl :)

Teď je důležité nechat makronky pořádně zaschnout. Necháme je volně na vzduchu asi 30 minut, až se na nich utvoří matný film. Pokud se povrchu makronku dotkneme, nesmí se lepit na prst. Mezitím si předehřejeme troubu na cca 150 stupňů, horní i dolní pečení.

Macarons vložíme do trouby, já dala na předposlední rošt a pečeme cca 15 minut. Hlídejte si čas podle zkušeností s troubou :)

Poskytla bych vám fotku jak sedím před troubou a očima popoháním nožky makronků ke zvednutí, ale neměla jsem k dispozici fotografa :D

Po upečení makronky vytáhneme z trouby a necháme ještě na plechu vystydnout, poté se nám budou krásně odlupovat z papíru.


Náplň:
Jelikož jsem nepočítala s tím, že by se mi makronky povedly, neměla jsem doma skoro nic, čím bych makronky naplnila. Použila jsem tedy svou oblíbenou kombinaci hoooodně čokolády a trošku másla. Přesné míry vám neřeknu, vše jsem brala od oka :)

Dnes jsem použila cca 40 g mléčné čokolády z Německa a jednu nugátovou tyčinku od Figara. Tyto jsem rozpustila nad vodní lázní a nechala vychladnout. Mezitím jsem si rozšlehala kousek másla (asi 30 g) a pak k němu přišlehala rozpuštěnou čokoládu. Krém jsem pak zdobičkou nanesla do makronek a užívala si ten krásný pohled :)


Degustace musí být :)
Zkoušeli už jste makronky? Jak se vám povedly? :)

4 komentáře:

  1. Ahoj, já je dnesk zkoušela poprvé a tak krásně jako ty tvoje vůbec nevypadalay :( Konzistence těsta se mi zdála v pořádku, po ušlehání bílků jsem přidala trochu červeného barviva v prášku. pekla jsem asi 12 minut. Po vyndání z trouby mi některé skořápky trochu popraskaly a vůbec se mi na nich neudělal ten prstýnek dole, nenabyly tolik objem a co bylo úplně nejhorší, nešly mi vůbec odlepit od pečícího papíru. Tak jsem z toho trochu zklamaná a lámu si hlavu co bylo špatně. Až se příště odhodlám, doufám, že se mi podaří taky takovvý pěkňoučký! :) Kristýna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kristýno, vůbec tě to nemusí trápit :) Když jsem je asi před týdnem dělala naposledy, v jedné várce byly taky popraskané a neměly nožičku, v druhé sice nožku měly ale praskly skoro všechny......říká se, že makronky hodně ovlivní vlhkost vzduchu a snad i konstalace hvězd :D Určitě se tímhle neúspěchem nenech zastrašit a zkoušej je pořád dokola, však ony se potvory jednou povedou :)

      Vymazat
  2. Sákra, mám od Lucky z Chez Lucie malinečko jiný recept a postup, tak musím zkusit napotřetí (!!) tento recept a snad už se ty mrchy povedou. Ten prstýnek okolo se mi nikdy nevytvořil prostě :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ti budu držet palce a doufám, že výsledek se objeví na blogu! ;-) Já je taky plánuji zkusit znova, někde jsem četla, že se špatně dělají ve vlhku, takže počkám, až bude krásně teploučko a bude svítit sluníčko a budu doufat, že se povedou :D

      Vymazat

Děkuji za všechny vaše sladké komentáře :)